BAHASA
MELAYU
Kurikulum
Bahasa Melayu digubal bertujuan untuk memenuhi hasrat
Falsafah Pendidikan Kebangsaan bagi melahirkan insan yang seimbang dan
harmonis dari segi intelek, emosi, rohani, dan jasmani. Kurikulum Bahasa
Melayu me n y e d i a k a n mu r i d u n t u k me n g u
a s a i k e c e k a p a n b e r b a h a s a d a
n berkomunikasi dan dapat menggunakan tatabahasa secara betul dan
tepat. Selain itu,murid mampu mengungkapkan ilmu pengetahuan
daripada mata pelajaran yang lain di samping mengembangkan kemahiran
berfikir secara kritis dan kreatif. Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu
Sekolah Rendah memberikan tumpuan kepada kemahiran bahasa, iaitu Kemahiran
Mendengar dan Bertutur, Kemahiran Membaca, dan Kemahiran
Menulis. Kemahiran bahasa ini membolehkan murid menggunakan
bahasa Melayu secara berkesan dalam kehidupan harian dan sebagai bahasa
ilmu untuk pembelajaran seumur hidup bagi perhubungan sosial,
pemerolehan ilmu serta bagi tujuan rekreasi. Sukatan pelajaran
ini juga memberikan pertimbangan kepada pelbagai
gaya pembelajaran, minat, dan kecerdasan yang berbeza di kalangan
murid. Aktiviti kokurikulum Bahasa Melayu yang dijalankan di luar waktu
sekolah adalah penting sebagai sokongan bagi memantapkan kemahiran
berbahasa murid.
Sukatan
Pelajaran memberikan gambaran menyeluruh tentang kurikulum Bahasa
Melayu. Sukatan Pelajaran ini mengandung matlamat, objektif, dan
organisasi kandungan. Organisasi kandungan merangkumi Kemahiran Bahasa,
Hasil Pembelajaran, Sistem Bahasa, dan Pengisian Kurikulum. Terdapat enam
dokumen sampingan yang dikenali sebagai Huraian Sukatan Pelajaran untuk
panduan guru dalam pengajaran dan pembelajaran. Huraian Sukatan
Pelajaran ini disediakan bagi setiap tahun, iaitu dari tahun
satu hingga tahun enam.
MATLAMAT
Matlamat Kurikulum Bahasa Melayu
Sekolah Rendah adalah untuk melengkapkan murid dengan keterampilan
berbahasa dan berkomunikasi untuk memenuhi keperluan diri, memperoleh ilmu,
perhubungan sosial, dan urusan harian.
OBJEKTIF
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran
Bahasa Melayu sekolah rendah murid dapat:
i. mendengar
pengucapan dengan teliti dan memahami serta
menghayati pengucapan dalam konteks perbualan harian dan situasi formal;
ii. bertutur petah
menggunakan sebutan dan intonasi yang betul dalam pelbagai
situasi;
iii. berbincang dan
berkongsi pendapat untuk menyelesaikan masalah, mencapai
persetujuan, dan membuat keputusan tentang sesuatu perkara;
iv. membaca pelbagai bahan
sastera dan bahan berunsur pengetahuan menggunakan
teknik membaca yang sesuai dan berkesan untuk memperoleh ilmu dan
memproses maklumat secara kritis;
v. memupuk minat
membaca sebagai satu amalan ke arah membina budaya
pembelajaran berterusan;
vi. memperkembang
kekuatan imaginasi, kreativiti, pemikiran kritis, dan penghayatan
nilai murni melalui aktiviti bertutur, membaca, dan menulis;
vii. mengenali dan
menghasilkan pelbagai jenis penulisan kreatif dan berunsur
pengetahuan menggunakan kemahiran menulis serta proses penulisan
yang
sesuai dan betul;
viii. menggunakan
bahasa baku yang meliputi ejaan, kosa kata, tatabahasa, dan
sebutan yang betul dalam aktiviti mendengar, bertutur, membaca, dan
menulis;
ix. menghargai
dan menghayati keindahan bahasa melalui karya sastera dan karya
berunsur ilmu; dan
x. menghayati
dan mengamalkan nilai murni, sikap positif, semangat patriotisme,
dan perasaan cinta akan negara.
ORGANISASI KANDUNGAN
Kurikulum Bahasa Melayu Sekolah Rendah
digubal dengan memberikan fokus kepada Hasil Pembelajaran yang perlu
dikuasai oleh murid. Hasil Pembelajaran ini berteraskan kemahiran bahasa, iaitu
Kemahiran Mendengar dan Bertutur, Kemahiran Membaca, dan Kemahiran
Menulis. Hasil Pembelajaran juga menggabungkan peraturan dalam Sistem Bahasa dan disokong
oleh elemen Pengisian Kurikulum.
Kemahiran Bahasa
Kemahiran Bahasa meliputi kemahiran
mendengar, bertutur, membaca, dan menulis. Kemahiran Bahasa merupakan
teras penguasaan bahasa baku.
Kemahiran Mendengar
Kemahiran Mendengar merupakan keupayaan
murid mendengar dengan teliti , memahami perkara yang didengar dalam
pelbagai situasi pengucapan, serta dapat memberikan maklum balas.
Kemahiran Bertutur
Kemahiran Bertutur merupakan keupayaan
murid berbual untuk menjalin hubungan dan menyampaikan maklumat,
pendapat, perasaan, serta idea yang kritis dan kreatif dengan
sebutan dan intonasi yang betul secara sopan. Penekanan diberi
kepada penggunaan pengucapan yang menggunakan tatabahasa yang
sesuai.
Kemahiran Membaca
Kemahiran Membaca merupakan keupayaan
murid membaca ayat dengan lancar serta sebutan, intonasi, dan jeda
yang betul. Penekanan perlu diberi kepada aspek pemahaman dan penaakulan
pelbagai bahan secara kritis dengan menggunakan pelbagai teknik membaca.
Kemahiran Menulis
Kemahiran Menulis merupakan
keupayaan murid menulis perkataan dan ayat dan mengeluarkan idea
melalui pelbagai jenis penulisan yang berkaitan dengan ilmu pengetahuan
dan pengalaman peribadi yang telah dilalui dengan menggunakan ayat yang
gramatis, tanda baca dan ejaan yang betul, serta tulisan yang jelas,
cantik, dan kemas. Murid juga digalakkan menggunakan kreativiti mereka
untuk menghasilkan penulisan bahan berunsur pengetahuan dan penulisan
imaginatif. Penguasaan kemahiran bahasa memerlukan kepelbagaian situasi
dan konteks yang meliputi bentuk prosa, puisi, dan grafik.
Hasil Pembelajaran
Hasil Pembelajaran ialah pernyataan
yang ditafsirkan daripada objektif kurikulum bahasa. Pernyataan Hasil
Pembelajaran merupakan petunjuk yang jelas tentang kemahiran yang perlu
dikuasai oleh murid. Oleh itu, murid perlu menguasai kemahiran berbahasa
yang terdapat dalam setiap hasil pembelajaran. Justeru, Hasil
Pembelajaran dapat membantu guru memilih kandungan, kaedah, sumber, dan
prosedur pengajaran yang relevan dan berkesan. Dalam konteks pengajaran dan
pembelajaran di bilik darjah, Hasil Pembelajaran dapat dicapai dengan
menggabungjalinkan keempat-empat kemahiran bahasa, sistem bahasa dan pengisian
kurikulum. Pendekatan yang berfokus kepada gaya pembelajaran yang pelbagai
juga dapat memb a n t u mu r i d me n c a p ai Ha s i l
P emb e l a j a r a n . S e l a i n i t u , Ha s i
l Pembelajaran juga dapat membantu dalam membuat pengukuran
dan penilaian pencapaian murid.
Sistem Bahasa
Sistem Bahasa dalam pengajaran dan
pembelajaran merujuk kepada bahasa Melayu baku yang terdiri daripada
tatabahasa, ejaan, sebutan dan intonasi, kosa kata dan peribahasa.
Aspek tatabahasa merangkumi morfologi dan sintaksis manakala aspek
kosa kata terdiri daripada kosa kata umum dan istilah yang terdapat dalam mata
pelajaran yang lain pada peringkat rendah.
Pengisian Kurikulum
Pengisian Kurikulum terdiri
daripada elemen yang menggabungkan perkembangan terkini dalam
pendidikan yang meliputi aspek ilmu, nilai, kewarganegaraan,
peraturan sosiobudaya, dan kemahiran bernilai tambah, iaitu kemahiran
berfikir, kemahiran belajar cara belajar, kemahiran teknologi maklumat dan
komunikasi, kajian masa depan, kecerdasan pelbagai, pembelajaran
konstruktivisme, dan kontekstual. Semua elemen ini dapat diaplikasikan oleh
murid dalam dunia pekerjaan. Di samping itu, pendidikan nilai,
kewarganegaraan, dan patriotisme diberi penekanan selaras dengan matlamat
negara membangunkan masyarakat madani.
(Sumber : Kementerian Pelajaran
Malaysia )
No comments:
Post a Comment